Zuid Afrika: de eerste indrukken - Reisverslag uit Grahamstown, Zuid-Afrika van Fardau Galiën - WaarBenJij.nu Zuid Afrika: de eerste indrukken - Reisverslag uit Grahamstown, Zuid-Afrika van Fardau Galiën - WaarBenJij.nu

Zuid Afrika: de eerste indrukken

Door: Fardau

Blijf op de hoogte en volg Fardau

12 Augustus 2015 | Zuid-Afrika, Grahamstown

Nu ik hier een maandje ben en inmiddels aardig ben gesetteld in Zuid Afrikaanse cultuur, leek het me wel eens tijd voor een update! De eerste indrukken van Zuid Afrika!

Eerst even kort wat ik hier nu precies allemaal aan het doen ben. Ik woon, studeer, eet en sport op de campus van Rhodes University in Grahamstown. De campus is super mooi met allemaal oude Engelse gebouwen en veel groen. Ik woon in lief klein kamertje in Canterbury house (een oud nonnenklooster), samen met 58 andere meisjes. Elke ochtend, middag en avond kan je eten in je eigen dining hall. Mijn dining hall lijkt net op de Harry Potter zaal, wat wel heel vet is. Helaas is het eten nauwelijks weg te krijgen en ook niet bepaald gezond. Verder is Grahamstown een mooi, oud koloniaal stadje waar je alles hebt, maar niet bijster veel te beleven is. De 8000 studenten leven hier de boel echt op!

In de eerste week zouden we een zogenaamde introductieweek hebben, maar dit viel toch wel even goed tegen. Op wat colleges over veiligheid en een rondleiding over de campus en door town was er weinig georganiseerd en de gehele stad was ongeveer in slaap gevallen omdat de studenten allemaal nog op vakantie waren. Daarnaast was het enorm koud (graadje of 15 en dat terwijl ik net uit de NLse hittegolf kwam). Het is dan ook winter hier.. Rond een uurtje of 6 werd het dan ook donker en vervolgens viel dan elke avond de stroom zeker twee uur uit, zodat je in het pikdonker zat. Niet bepaald een warm welkom zou je zeggen! Als gevolg hiervan zaten we wel gezellig elke avond met alle Exchange studenten (vijftien stuks en alleen maar meisjes) in Rat & Parrot: dé lokale studentenkroeg.

Gelukkig valt het allemaal mee en heb ik het inmiddels enorm naar m'n zin!! Alles ging bergopwaarts: de studenten kwamen terug, de colleges begonnen (colleges? Ja colleges), en na nog een week keiharde regen begon zelfs heerlijk de zon te schijnen!! Daarnaast heb ik natuurlijk de eerste weekendtripjes al gemaakt en wauw wat is Zuid Afrika mooi!!!

Maar eerst even over studie, daar ben ik ten slotte natuurlijk voor naar ZA gekomen ;) Ik volg vakken (for those who are interested: wetland ecology, community-based Natural resource management, climate change & human vulnerabity en water quality management) aan de Environmental Sciences department. Het niveau van de vakken is vrij goed en de colleges zijn gek genoeg ook nog best wel leuk! Heel interactief en heel praktisch. Afgelopen weekend ben ik dan ook op een field trip gegaan naar de Ngciyo river en de Kromme river waarin we echt door de modder en de bush bush zijn geklauterd om grond samples te nemen van de wetlands hier. Vrij grappig om te doen en bovendien in een waanzinnig mooie omgeving!! De zebra's, herten en elanden liepen ondertussen gewoon relaxt om ons heen te grazen. Heel bijzonder!

Verder volg ik het vak Afrikaans wat zeker in het begin erg lachen was. Als Nederlander kan je eigenlijk wel 80% volgen van wat er gezegd wordt in het Afrikaans. Weliswaar met een wat vreemd accent en met werkwoorden die niet vervoegd worden. Daarnaast heb ik een college 'de lae lände' gehad waar ze uitleggen wat NL eigenlijk is en waar het ligt. Heel grappig om vanuit een ander perspectief te horen en hun reactie te zien op de grootte van ons land en het feit dat we onder de zeespiegel wonen. 'Bayer' interessant dus!

Naast het studeren zijn hier ook nog een heleboel andere dingen te doen. Ik heb me aangemeld voor het vrouwenvoetbalteam en de eerste wedstrijd al gespeeld! Lekker sporten; wel nodig om te compenseren voor dat ongezonde voedsel uit de dining hall. Ik heb me ook voor de zeilvereniging aangemeld en ik kan niet wachten om voor het eerst hier het water op te gaan met een lekker zonnetje!

Verder ben ik gisteren begonnen met vrijwilligerswerk bij Shaw Hall day care center. Toen ik daar aan kwam, mocht ik direct beginnen met schilderen van de voorkant van het gebouw. Eerst even schetsen was niet nodig en het feit dat de verf halverwege op was, hadden ze ook niet bepaald bij stil gestaan. Erg komisch. Verder was het een beetje spelen met de kids en ze leren tellen tot 10 in het Engels. Leuk om te doen! Ben benieuwd hoe dit komende keren zal gaan.

Zoals je ziet heb ik hier dus ook wel redelijk de gewone wekelijkse dingetjes. Naast studeren, sporten en vrijwilligerswerk, ga ik elke week wel uiteten in Saints met de Exchange studenten, drankjes doen in Rat&Parrot en uit in Champs of Friars. Vermaak me prima dus!

Maar het grootste feest is natuurlijk als het weekend is, want dan gaan we er op uit!! Zuid Afrika ontdekken! Dat is waarvoor ik hier echt heen ben gegaan! Alle tripjes doe ik samen met de andere Exchange studenten. Het eerste tripje was naar Addo Elephant parc. Het regende en het plensde de gehele dag, maar we moesten en zouden die campus eens af gaan om wat van ZA te zien. En wat was dat gaaf! Olifanten, Zebra's, Buffalo's, herten, elanden, struisvogels, vosjes etc! En dat allemaal in de stromende regen, niemand die klaagde! Hier gaan we zeker nog naar terug als de zon schijnt om de leeuwen te spotten!

In het 2e weekend zijn we een dagje naar Port Elizabeth gegaan (wederom in de stromende regen, ja zo slecht is het in NL nog niet). PE was niet een heel bijzondere stad, maar leuk om even gezien te hebben. De volgende dag zijn we de townships in gegaan van Grahamstown. Vrij indrukwekkend om de onzichtbare lijn tussen 'town' en 'townships' te zien. En de verschillen tussen arm en rijk. De nasleep van de apartheid is hier nog wel te zien. Gelukkig kon je wel de invloeden van de overheid zien die een ziekenhuis en een school hebben gebouwd en ook een heleboel huisjes voor de bevolking in de townships.

Het 3e weekend zijn we naar Nieu Bethesda geweest. Een lief klein Afrikaans dorpje met 68 mensen, een uurtje of 5 rijden van hier door een super mooie omgeving met een (zoals elke dag eigenlijk) waanzinnig mooie zonsondergang. Daar zijn we 11 km wezen hiken in Cambedoo national parc en hebben we zonsondergang gekeken in 'The valley of desolation'. Leuke hike en onderweg kroop er ineens een schildpad langs. Heel gaaf al die dieren die je in ZA overal zomaar tegen komt! Je hoeft Grahamstown maar 20 minuten uit te rijden en je kan al een olifant of zebra's langs de weg zien lopen!

Er is nog enorm veel te ontdekken in de omgeving en daar kijk ik onwijs naar uit! Komend weekend Intervarsity (sporten en feesten met alle universiteiten uit de eastern cape), het weekend daarna naar Hogsback en in de eerste week van september (vakantie) gaan we de garden route doen naar Kaapstad!

Ik hoop dat alles goed gaat in NL en ik zal jullie op de hoogte houden.

Liefs,

Far

Ohja ps. voorafgaand aan m'n vertrek waren er vele verhalen over de hoge crime rates die ZA teistert en dat je veiligheid hier niet altijd gewaarborgd is. Dat klopt ook, maar Grahamstown is wat dat betreft een heel fijn stadje om te wonen omdat het relatief veilig en bovendien wordt de campus dag en nacht bewaakt. Verder pas ik goed op en loop ik in het donker buiten de campus nooit alleen. Geen reden tot zorgen dus! xxxx

  • 12 Augustus 2015 - 18:57

    Ingrid:

    Goeie aftrap, Far! Fijn dat je zo lekker bezig bent. We blijven je volgen. Liefs uit R'knor, je oom en tante

  • 12 Augustus 2015 - 20:44

    Kristijn:

    Fardy heeeeerlijk verhaaltje!
    Als je de garden route gaat doen MOET je dus naar The Crags - Wildspirit. Echt fantastisch hostel, zo mooi had ik het nog nooit gezien, alleen maar lieve mensen en de maaltijden daar zul je helemaal fantastisch vinden. Allemaal verse groentjes uit eigen groente tuin hmmmm
    Geniet er van, we missen je wel in amsterdam.

    p.s. je moet ook nog naar khotso farm in Underberg (southern drakensberg)
    (L)(L)(L)

  • 12 Augustus 2015 - 22:04

    Aaltje:

    Hoi Fardau, dank voor het leuke verslag, fijn dat je zo een goede tijd hebt. De vakken die je volgt klinken goed, wanneer je nog een keer een stage zoekt, vraag ik graag voor je rond, lieve groet, Aaltje

  • 12 Augustus 2015 - 23:44

    Gabrielle:

    Far! Wat een super leuk verhaal en de foto's zien er ook goed uit!
    Jij vermaakt je daar dus wel. Geniet ervan!! X Gab

  • 13 Augustus 2015 - 09:45

    Oma:

    Hoi Far, wat een leuk informatief verslag van je leven in ZA. En je foto's. Nadat ik het verslag gelezen heb, kon je het met de foto's zo volgen. Ga zo door en verwen ons met je verslagen en foto's . Krijg je bij je vak Afrikaans ook een stukje geschiedenis van ZA? x Oma

  • 13 Augustus 2015 - 21:25

    Anneke Prins:

    Hoi Fardau, wat een mooi verhaal. Fijn dat je het zo goed naar de zin hebt. We blijven je verhalen volgen. Groetjes, Anneke

  • 24 Augustus 2015 - 19:09

    Opa Jan:

    Je verslag met interesse gelezen. Het verheugt mij dat het zo goed met je gaat

  • 09 September 2015 - 23:22

    Niek Theunissen:

    Hey farrie wat klinkt dat weer super allemaal!! Heerlijk verteld ook! Heel wat anders dan Azië lijkt me, maar zeker zo mooi. Ben benieuwd naar je volgende verhalen zeker naar de roadtrips die je hebt gemaakt. Zet m op daar!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Grahamstown

Fardau

Actief sinds 08 Sept. 2013
Verslag gelezen: 520
Totaal aantal bezoekers 12658

Voorgaande reizen:

12 Juli 2015 - 12 December 2015

Zuid Afrika

12 September 2013 - 25 Februari 2013

Transsiberië expres & Zuidoost-Azië

Landen bezocht: