Namibia! - Reisverslag uit Dar es Salaam, Tanzania van Fardau Galiën - WaarBenJij.nu Namibia! - Reisverslag uit Dar es Salaam, Tanzania van Fardau Galiën - WaarBenJij.nu

Namibia!

Door: Fardau

Blijf op de hoogte en volg Fardau

10 December 2015 | Tanzania, Dar es Salaam

Exchange: louter ontspannen en genieten? Soms (vaak?) misschien, maar dat was helaas niet het geval in november! Hele maand moeten zwoegen voor de tentamens! Gelukkig wel nog even een lekker lang weekend ertussenuit geweest naar Jeffrey's Bay. Naast een beetje zonnen, zelfs weer even een goede poging op het surfboard gedaan! Erg leuk!!

Na m'n laatste tentamen was het dan dus ook tijd om afscheid te nemen van Rhodes, Grahamstown en alle mensen die ik daar heb leren kennen. Op de laatste dag nog lekker wezen lunchen, poolen, uiteten en daarbij werden ook wat afsluitende tequila shots gedaan. Was leuke laatste dag in Grahamstown en een goede afsluiter van de exchange! Gek om iedereen gedag te zeggen en niet te weten of je ze ooit nog zult zien.

Maar on the bright side: nu was het dan ook eindelijk tijd voor vakantie! Eerst samen met Roos (ook exchange student) via de Drakensbergen naar Johannesburg gereden. Heel mooi bergachtig gebied daar. We hebben paardgereden door de bergen. De gehele route van Grahamstown naar Johannesburg was ook mooi om te zien. Grote uitgestrekte en afwisselende landschappen.

Vanaf Johannesburg na een heleboel gestress met autosleutels die kwijt waren vlak voor we naar t vliegveld moesten, vluchten die gecancelled werden etc, waren we dan in Namibië! Twee weken door Namibië reizen met 5 Exchange studenten. We hadden een 'bakkie' (een grote 4x4 wagen) gehuurd met twee tenten op het dak waar we in sliepen. Dé manier om door Namibië te gaan naar mijn mening, omdat er nauwelijks geasfalteerde wegen zijn en het natuurlijk past bij de avontuurlijke trip!

We begonnen de rit naar Solitaire. Dat gaf gelijk een goede afspiegeling van het land. Heel veel weide woestijn landschappen en weinig mensen. Solitaire weerspiegelde de naam ook zeer terecht, want er woonde 90 mensen daar. De volgende dag naar Sossusvlei, een van de highlights van de trip en pure woestijn. Het was daar grofweg 45 graden, dus toen we aankwamen zijn we direct het zwembad in gesprongen. Bij zonsondergang en vroeg in de morgen (bij wat 'koeler' weer) zijn we zandduinen gaan beklimmen en de deathvlei bezocht. Dat was onverwachts bijzonder. Midden in de zandduinen verscheen ineens een wit vlak met wat dode bomen er op. Heel onrealistisch beeld en onwijs mooi!

De volgende bestemming was Swakopmund. Dit plaatsje was door sommigen omschreven als een Duits stadje dat uit het niets in de woestijn op dook. Zelf zou ik het iets minder geromantiseerd beschrijven, maar in de woestijn lag het inderdaad en het was best een leuk stadje! We hebben daar wat rondgelopen en daarnaast op quads door de zandduinen van de woestijn gaan rijden. Super gaaf!

Tot zover verliep alles soepel, scheurden we met 100 km/h over zand/grindwegen met onze bakkie, chillden we bij de zwembaden en zagen we de mooiste dingen. Zo ook Spitzkoppe; super mooie rotsen/gebergte die out of nowhere ineens uit de grond steken. Na spitzkoppe zijn we naar Brandberg gegaan. Wat Namibiërs hadden ons dit aangeraden, want in de Ugab river (eigenlijk mag je dit geen rivier noemen want Namibië heeft nergens meer rivieren met daadwerkelijk stromend water erin) liepen wilde olifanten rond!

Eenmaal aangekomen bij de aangeraden camping 'White lady' viel het toch wel tegen, achteraf bleek het dan ook een neppe versie te zijn van de echte camping. In de ochtend ontdekten we dat we een lekke band hadden, dus stoer en handig als wij zijn, hebben we die eventjes met 5 chicks vervangen. Niets hield ons dusver tegen: op zoek naar de olifanten!!

Vrij snel al zagen we olifanten staan bij het oversteken van de rivierbedding. Super gaaf en echt wild, geen hekken eromheen zoals bij veel parken het geval is. Echter wilden wij meer en we hadden gehoord dat als je over de rivierbedding reed, je er meer zou zien. Dus gretig als we waren, reed ik in ons bakkie in de 4x4 stand door het zand van de rivierbedding. Toen we in de middle of nowhere waren en dachten dat het wellicht verstandiger was terug te gaan, kwamen we vast te zitten. Geheel ingegraven in het zand, en geen bereik met telefoon om hulp te halen. Zelf dus maar de auto gaan uitgraven in 40 graden volle zon! En dat terwijl er een olifant op nog geen 30 meter van ons vandaan stond!! Al onze pogingen mochten niet baten en toen zijn er twee van ons gaan lopen om hulp te halen. Na een goede 2-3 uur vast te hebben gezeten in het zand, waren we dan eindelijk weer los dankzij een vriendelijke Namibiër. Voorlopig even geen 4x4 avontuurtjes in het zand meer voor ons! Het was wel mijn meest avontuurlijke rijsessie ooit! Na deze lange warme dag hebben we maar besloten een extra nachtje te blijven en ditmaal bij de echte White lady campsite.

De volgende plek op de planning was de Skeleton Coast. Wederom woestijn met grote zandduinen en we gingen er met name heen vanwege grote scheepswrakken die daar in de duinen gestrand zouden zijn. Echter liep ook dit wat minder soepel. We reden weer volle bak over de grindwegen totdat we een enorme klap hoorden. Band lek... We wisten niet hoe we de tweede reserve band onder de auto vandaan kregen en wederom geen bereik, dus wachten op de verlaten weg voor hulp. Een auto met wat Afrikaans sprekende Namibiërs stopte gelukkig en nadat ze de reserve band los hadden, wisten wij ze al vrij snel te vertellen dat we echt prima zelf de band konden vervangen. Godzijdank namen ze dat niet al te serieus, want wat bleek; de gehele velg was verbogen waardoor je het wiel er met geen mogelijkheid af kreeg (baie slecht, baie slecht was wat ze voortdurend zeiden). De locals hebben met breekijzers wel een uur lopen klussen en wederom waren we gered! We moesten alleen wel door zonder reserveband wat wel even spannend is na 2 lekke banden in 2 dagen. Maar goed door naar Torra Bay, een plaats in de skeleton coast wat op de kaart een stadje leek. Echter na úren rijden kwamen we daar aan en bleek het geen stadje te zijn maar een camping die twee maanden per jaar open was en alleen maar bedoeld was voor vissers! Geen scheepswrakken te bekennen. We wilden eigenlijk direct rechtsomkeert maken, maar daarvoor was het te laat dus zijn we gebleven. Uiteindelijk heeft ons dit een hilarische avond opgeleverd, want 5 meiden van in de 20 op een visserscamping vol met mannen is nogal een vertoning! Van alle kanten werd hulp aangeboden en werd had gelachen om onze verbogen velg. Hoe kregen we het voor elkaar! Verder moest er uiteraard jagermeister en tequila gedronken worden wat voor een gezellige avond zorgde.

Hierna zijn we naar Twyfelfontein gegaan voor wat rotstekeningen van wilde beesten en voor het repareren van onze band. Als laatste bestemming stond Etosha op de planning. Een gigantisch wild life park. Zonsondergang bij de waterholes begon al goed! Eerst een leeuw en olifant en daarna drie giraffes die kwamen drinken. Echt prachtig! De volgende dag vroeg opgestaan en hele dag door het park gereden. Wederom een leeuw gezien echt vlak naast onze auto, een neushoorn en verder veel giraffes, zebra's, olifanten, springbok, gemsbok, wildebeast etc. Helaas kon ook Etosha voor ons niet eindigen zonder wat autopech haha! De tweede dag waren we om 5 uur opgestaan om dieren te spotten en na een uur rijden door de stromende regen zonder een dier te zien, werkte het stuur ineens niet meer. Wat bleek: het gehele wiel lag eraf!! Wederom nauwelijks bereik en je mag in zo'n park absoluut die auto niet uit met al die beesten! Gelukkig toch een ranger kunnen bereiken die ons heeft kunnen helpen en de boel heeft gerepareerd. We hadden voortdurend pech maar toch ook mazzel tegelijk, omdat we steeds geholpen werden.

Op de terugweg van Etosha naar Windhoek nog een kleine stop gehad in Otavi en toen ons bakkie veilig ingeleverd bij het huurbedrijf. Een hele last die van ons afviel! Het was een hele gave reis door Namibië waarin we zowel de mooie landschappen hebben gezien als een echte 'african experience' hebben gehad!!

In Windhoek heb ik dan na een laatste avondmaal samen echt afscheid genomen van de Exchange groep! Inmiddels ben ik dan nu ook net aangekomen in Tanzania waar Maurice over een uurtje of twee ook aankomt. Op naar het volgende avontuur!!

Tot over twee weekjes in NL. Liefs x

• 12 December 2015 - 10:10

Floor:

Oh Far wat een heerlijke verhalen weer! Zo ontzettend veel ervaringen, geweldig om te lezen. Geniet van je laatste twee weken samen met Maurice en dan toch echt tot snel :D

Liefs

• 12 December 2015 - 10:32