Vietnam - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Fardau Galiën - WaarBenJij.nu Vietnam - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Fardau Galiën - WaarBenJij.nu

Vietnam

Door: Fardau

Blijf op de hoogte en volg Fardau

22 Januari 2014 | Laos, Luang Prabang

Inmiddels in het jaar 2014 en al bijna 5 maanden onderweg. Wat vliegt de tijd, wat is het genieten en wat is het verslavend dat reizen!!

(En wat is het soms ook een afzien, want daar zit ik weer hoor; in een 27-uur durende nachtbus van Vietnam naar Laos, opgerold met m'n benen in een veelste kleine bus over onbegaanbare bergwegen. Daarnaast kan je bij de grens pas je visa aanvragen als je je temperatuur hebt op laten meten en je krijgt je paspoort pas terug als je betaald hebt voor het opnemen van je temperatuur (deze was overigens 20 graden haha). Ouwe boeven zijn het!)

Afgelopen vier weken heb ik, samen met een zweeds meisje Emma en twee nederlandse meisjes Laura en Emilie, Vietnam helemaal van zuid naar noord doorgereisd. Leuk om travelbuddies te hebben voor zo'n lange tijd, aangezien je meestal na een aantal dagen alweer een andere kant op gaat. Vietnam was erg leuk, maar in vergelijking met de andere landen waar ik tot nu toe ben geweest wel een stukje toeristischer. Dit was dan soms ook wel te merken in de vriendelijkheid van de mensen.

Ik ben samen met Emma vanuit Cambodja gereisd naar Ho Chi Minh, ookwel Saigon, in het zuiden van Vietnam. Hier hebben we eerst de stad verkend waar je bij elke stap die je zet bijna overreden wordt door een scooter (6 mln in Saigon alleen al). Slechts 1 regel bij het oversteken: grote, langzame passen, ogen dicht en hopen dat ze om je heen rijden!

Rondom Saigon had je de Chi Chu tunnels; een netwerk van 300 km lange tunnels van waaruit de Viet Cong vocht tegen de Amerikanen in de Vietnamoorlog. Ze leefden in deze tunnels, echt ongelofelijk. Ik heb er 200 meter doorheen gekropen en werd toen zo claustrofobisch dat ik er direct uit wilde. Ik wilde graag wat meer weten over de Vietnamoorlog, dus ik besloot ook het war museum te bezoeken. Ik heb nog nooit zo'n weinig informatief en subjectief museum gezien, maar goed om eens het verhaal vanuit de Vietnamezen te horen, aangezien wij toch vaak de Amerikaanse kant van het verhaal te zien krijgen in films ed. Verder hebben we een tour over de Mekong rivier gemaakt, maar eigenlijk was dit vooral een vreselijk toeristisch gebeuren waar je moest kopen kopen kopen. Ik heb tijdens deze tour wel een wurgslang (eentje voor de toeristen natuurlijk) om m'n nek gehad, vrij eng haha!

In Ho Chi minh ben ik met een grote groep backpackers die ik had leren kennen in het hostel (waaronder Laura en Emilie) op een roof top bar het nieuwe jaar in gegaan. Heerlijk avondje gehad in alle barretjes in 'backpacker area'! Ook al vieren ze in Vietnam eigenlijk niet ons nieuwe jaar; het was me wel een chaos op straat!

Na een dagje uitrusten van dit spektakel, besloten we met z'n vieren dat je 2014 maar het best kon beginnen met een risico'tje. Vier dagen touren achterop de motor bij de easyriders (locals) over de meest prachtige routes! Eerst langs de kust van Saigon naar Mui Ne en vervolgens dwars door de central highlands naar Dalat. Onwijs mooi en variërend landschap en wat was het een heerlijk gevoel om achterop zo'n motor te zitten !! Onderweg veel dingen gezien, met name natuur zoals zandduinen,watervallen en mooie uitzichtpunten over zee en verder veel plantages; koffie, thee, rubber, zijde, dragon fruit, hagedissen etc. Leuk om te zien hoe dat allemaal gemaakt wordt. Daarnaast een aantal dorpjes van etnische minderheden bezocht waar nauwelijks ooit een toerist komt. In de avond hebben we met onze drivers karaoke gezongen, want daar zijn ze helemaal gek van in Vietnam, was erg lachen om ze los te zien gaan! Gelukkig is de gehele rit veilig verlopen en het was dan ook een super leuke ervaring!

Na de spannende motor werd de tocht voortgezet met de bus naar Nha Trang, waar we even twee daagjes op het strand hebben genoten van het zonnetje. De kustplaatsen in Vietnam zijn letterlijk overgenomen door de Russen. Alles is in het Russisch, ook de menukaarten. Deze waren dan wel anderhalf keer zo duur als de engelse menukaarten, dus dat was dan wel weer mooi om te zien.

De volgende bestemming was het Unesco-werelderfgoed stadje Hoi An en dit was bij verre mijn favoriet! Heel leuk stadje met een franse ambiance en allemaal lantaarntjes in de straten in de avond. Erg gezellig! Het zat vol met tailor made shops (200 stuks), dus hier hebben we dan ook kleding op maat laten maken. Verder het stadje en omgeving verkend op de fiets en nog wat oude ruïnes van tempels (My Son) bezocht. Het was echt genieten van de sfeer en het lekkere eten in het stadje!

Na een spectaculaire treinrit langs de rotsafgronden langs de kust kwamen we aan in Hue. Dit stadje vonden wij, op wat tempels na, maar saai en grauw na het sfeervolle Hoi An, dus we hebben dan ook snel de nachtbus doorgemaakt naar Hanoi, de hoofdstad van Vietnam. Hanoi is een leuke stad met smalle straatjes vol met plastic tafeltjes van streetfood tentjes en vele verkopers en marktjes. Helaas begon het in Hanoi wel wat kouder te worden en moest de lange broek en trui aan voor het eerst in maanden.

Vanuit Hanoi hebben we een tour van drie dagen gedaan naar Halong Bay, ook wel de castaway tour genoemd. Halong Bay is prachtig met alle rotsformaties die boven het water steken. Met deze tour waren we met een groep van 40 backpackers waarmee de eerste nacht op een boot hebben overnacht tussen de 3000 rotseilandjes en de tweede nacht op ons eigen privé eiland; castaway island. Hier hebben we heerlijk de hele dag op het strandje gechillt en super leuke activiteiten gedaan: water tuben (met een band achter een speedboat), rots klimmen, kayakken, beach volleyballen etc. Hele leuke dag en onwijs mazzel met het lekkere weer! De dagen werden afgesloten met een leuk feestje en slapend op het strand in het prachtige Halong Bay!

Eenmaal weer terug in Hanoi hebben we een dagje uitgerust en vervolgens de nachttrein gepakt naar Sapa. Deze nachttrein was me een avontuurtje want we sliepen met z'n 6en in een coupe op hardsleepers in de bovenste bedden en dat was wederom absoluut niet voor lange westersen gemaakt haha!

In Sapa hebben we de volgende morgen een trekking gedaan van twee dagen door de prachtige rijstvelden in de bergen. Tijdens de trekking liepen er wel 20 vrouwtjes (ieder had zn eigen die op je wachtte als je stopte) met ons mee in traditionele kleding die ons vervolgens tijdens de lunch de oren van ons hoofd hebben afgezeurd met 'buy something from me pleeeaaase'. In een van de kleine dorpjes waar we langskwamen hebben we overnacht op een zoldertje in een homestay bij een Vietnamese familie. Erg leuke tour en wederom mazzel met het weer, want overdag hadden we een heerlijk zonnetje, terwijl het in de avond afkoelde tot wel 5 graden. Als laatste dagje in Sapa was het een mistige dag en hebben we de hele dag in een cafeetje bij de openhaard gezeten met chocolade melk en een cooking class met Vietnamees eten gehad. In de avond afscheid genomen van mijn reismaatjes en in de bus naar Laos voor weer een nieuw avontuur!

De laatste maand reizen komt eraan, want ik vlieg alweer terug naar NL op 25 februari. Deze maand ga ik doorbrengen in Laos en Myanmar. Bedankt voor alle leuke berichtjes weer, ik hoop dat het allemaal goed gaat met jullie in Nederland!

Liefs,

Fardau

• 22 Januari 2014 - 21:02

Desiree:

Wat een leuke foto's. Wat zie je veel mooie dingen. Liefs Desiree

• 22 Januari 2014 - 21:10

Willem:

Waarom is reizen dan precies verslavend vroeg ik me af.....Goede reis verder en xxx

• 04 Februari 2014 - 12:58

Britt:

Farrrieeee ik kan niet wachten om verhalen uit te wisselen! Klinkt prachtig en zeker ook een paar dezelfde dingen gedaan. Leuuuuk ik ervaar het weer helemaal opnieuw. Keep us posted! xxxxx