Hong Kong & Indonesie - Reisverslag uit Gili Trawangan, Indonesië van Fardau Galiën - WaarBenJij.nu Hong Kong & Indonesie - Reisverslag uit Gili Trawangan, Indonesië van Fardau Galiën - WaarBenJij.nu

Hong Kong & Indonesie

Door: Fardau

Blijf op de hoogte en volg Fardau

04 November 2013 | Indonesië, Gili Trawangan

Alweer een maandje en zoveel avonturen en belevenissen verder! Ik zit op dit moment op de Gili eilanden in Indonesie en dat is een en al genieten! Ik zou hier zo de rest van mijn reis kunnen blijven.

Ik was met mijn verhaal gebleven in Hong Kong, wat ik een hele gave stad vond! De grote gebouwen, de giga bruggen over het water en bergen rondom de stad maken het plaatje compleet vanaf Victoria Peak. Maar tegelijkertijd, wat een chaos! Vanaf moment een was ik verdwaald (ik en mijn geweldige gevoel voor richting) in de krioelende mensenmassa en voelde ik me als een verloren eendje dwalen door de stad met duizenden reclameborden om me heen (en dat op mijn eerste reisdag in mijn eentje). Gelukkig kwam dit al snel goed toen ik een meisje uit Hong Kong leerde kennen, waarbij ik na een dinertje al werd uitgenodigd om bij haar en haar moeder te logeren, omdat mijn hostel volgeboekt zat. Heel gastvrij! Ze kon me alles vertellen over de stad en we hebben elke avond lekker lokaal Chinees gegeten; met stokjes uiteraard!

In Hong Kong had ik bedacht dat het wel interessant zou zijn eens een paardenrace mee te maken tussen de chinese community. Ik dacht dat dit een schreeuwend gebeuren zou zijn, maar de chinezen waren allemaal stilletjes met hun krantjes vol met statistieken serieuze bedragen aan het vergokken. Ook ik heb hier, samen met een canadees, even aan meegedaan. We begrepen niets van die krantjes met chinese statistieken, dus beoordelen de paarden op fitheid, en nog gewonnen ook! Daarnaast nog een oud vissersdorpje bezocht waar ze boottours gaven om o.a. dolfijnen te zien. Dus ik lekker bijdehand tegen de kaartverkoper zeggen dat je deze waarschijnlijk toch echt niet ging zien. En ja hoor, ik met mijn hollandse gedrag stond vooraan toen de dolfijnen naast de boot het water uitsprongen, heel mooi!

Mijn volgende vlucht was naar Bangkok om vervolgens direct met de bus door te gaan naar Cambodja, Vietnam & Laos. Echter, eindigde dit in een bezoek van drie dagen aan Bangkok en vervolgens een vlucht naar Bali. De eerste dag in Bangkok ontmoette ik wat leuke mensen waardoor ik dacht wel een dagje later te kunnen gaan (waarom niet, alle tijd). Vervolgens ben ik daarmee uitgeweest waardoor ik te laat was opgestaan om de grens op tijd te bereiken. Uiteindelijk toch echt een busrit geboekt, ook al raadde iedereen mij van alle kanten af om erheen te gaan. Ten eerste vanwege eventueel schietgevaar bij de grens (dit bleek na even googlen wel mee te vallen want dat gevaar was 200 km naar het noorden) en ten tweede vanwege overstromingen daar. Eigenwijs als ik was wilde ik gewoon alsnog gaan om het maar even aan te kijken, totdat een jongen mij vertelde dat hij er net vandaan kwam en het echt drama was. Hop, google maps openen en kijken voor een andere bestemming (zonder overstromingen) dan maar; op naar Bali! Heerlijk dat je die vrijheid hebt tijdens het reizen en je plannen binnen een minuut kan veranderen!

Bali is echt een prachtig paradijs! Ik weet nu al zeker dat ik hier nog eens terug ga komen als dat kan. Eerst een aantal dagen in Kuta geweest, wat voornamelijk bestaat uit een chaos van scooters en feestende Australiers. Niet echt het Bali zoals je je het voorstelt. Ik heb daar uiteindelijk surflessen genomen, waarbij ik op de eerste les al op mn board stond! Onwijs gaaf gevoel als je op die plank staat en mee gaat met de golven.

De mensen hier zijn super vriendelijk. Het enige is dat de balinese mannen best irritant kunnen zijn, aangezien ze enorme interesse hebben in westerse vrouwen. De gids, chauffeur, surfinstructeur, verkoper, het maakt niet uit, allemaal beginnen ze het standaard riedeltje ‘I am waiting for you long time, you’re so beautiful, can I come with you to Europe’. Ofterwijl ze willen allemaal graag in Europa wonen en dit zien zij als hun perfecte kans.

Na het drukke Kuta maar eens het echte Bali gaan zien; Ubud, met de betoverende groene rijstvelden en prachtige tempels. Nu had ik het geluk in Ubud te mogen zijn, het stadje van eat pray love waarin menig vrouw van 50 in sharon rondloopt om Julia Roberts te achtervolgen en de beruchte goeroe te bezoeken, op het moment dat een bijzondere hindoeïstische ceremonie plaatsvond. Het hele stadje was versierd met bamboo. Fruit werd op een verhoging geofferd aan de goden en bloed van de dieren werd op de grond geofferd aan de duivel. Overal mooie kleding, muziek en dans, leuk om mee te maken!

Mijn derde bestemming op Bali was Lovina, waar ik afgesproken had met een vriendinnetje uit Deventer, Ella, om een dagje te meeten. Lovina is wat rustiger, maar je kan er onwijs mooi snorkelen, waarbij Ella en ik schildpadden heb gezien, lucky us! Daarnaast heb ik de omgeving vooral ontdekt op een scootertje achterop bij een local langs watervallen, hot springs etc en heb ik zelf ook nog even gereden samen met Ella. Verder was Lovina berucht om het dolfijnen kijken bij zonsopgang. De dolfijnen waren heel leuk om te zien, maar het was echt een vreselijk toeristisch gebeuren met 60 bootjes cirkelend om 25 dolfijnen heen.

Het is dus eigenlijk een en al genieten op Bali! Je bent een miljonair op Bali en je kan je er gedragen als een. Het zijn allemaal dingen waar ik wel aan kan wennen, zoals: het warme weer, de prachtige blauwe zee, de rijstvelden, de vriendelijke mensen, de allerlekkerste versgeperste sappen ooit, rijpe ananas op het strand, massages voor een paar euro aan de lopende band en onwijs lekker (spicey) voedsel. Sommige dingen wennen uiteraard ook echt niet zoals douchen met een hagedis, kakkerlakken over de tafel tijdens het eten, bloedzuigers op je been tijdens het raften etc.

Op dit moment ben ik inmiddels al een week op Gili Trawangan, wat een eiland is dat!! Echt heerlijk hier en lastig om van weg te gaan. Hier is het met name ontspannen, snorkelen, duiken en onschuldige feestjes bijwonen. In de avond met paard en wagen (enige vervoer hier!) naar de sunset bar voor zonsondergang, eten op de night market en de avond afsluiten dansend op blote voeten in de reggae bar. Ik heb gedoken tot 12 meter diep, wat heel gaaf was, maar ook lichtelijk eng. Super veel schildpadden al gezien hier, heel mooi! Het enige irritante is dat ik elke morgen om half 5 gewekt wordt door de moskee, maar ik mag niet klagen.

Ik kan dus wel gerust stellen dat het goed met me gaat. Ik ontmoet onwijs veel mensen en het is ook super interessant zoveel mensen met verschillende nationaliteiten te ontmoeten. Daarnaast is het ook echt een kleine wereld, want ik ben inmiddels al 4 bekenden uit Nederland tegen gekomen, waarvan twee geheel onverwachts zonder dat te weten of afgesproken te hebben.

Morgen ga ik, na dagen ontspanning, weg van de Gili’s en de Rinjani vulkaan op Lombok, de op een na grootste vulkaan (3726m) van Indonesie, in een tour van drie dagen beklimmen. Dit schijnt een waanzinnig zware tocht te zijn met uren bergopwaarts lopen, die lang niet iedereen afmaakt. Eens kijken hoe het met mijn conditie staat. Ik ben benieuwd en ik hou jullie op de hoogte!

Ik hoop dat het ook allemaal goed gaat in Nederland en dat jullie zijn bekomen van de hevige storm daar.

Heel veel liefs,

Fardau

  • 04 November 2013 - 11:58

    Yil:

    Far!! waanzinnig dit mega leuke verhalen en ik zie je al staan daar op de boot bij de dolfijntjes.
    hahaha zo eigenwijs als je bent. maar fantastisch!!
    geniet ervan xxxxxxx

  • 04 November 2013 - 15:46

    Karin:

    Hoi Fardau, wat een mooi verslag en wat een fantastische ervaring.
    Hier gaat alles goed ben vrijdag nog in Terwolde gweest. Veel succes
    met de klim je kan het !! veel liefs uit franeker


  • 05 November 2013 - 20:13

    Monique:

    he Far wat ontzettend leuk om over jouw avonturen te lezen. Je doet ook allemaal wel erg relaxte dingen daar zeg. Hier in Driebergen is ook alles goed, niets gemerkt van die storm :-)
    Heel veel plezier en geniet ze verder. veel liefs uit Driebergen

  • 07 November 2013 - 22:05

    Maaike:

    Far!! Leuk verhaal, gaaf om te lezen wat je allemaal meemaakt! Succes met de klim, op naar de top!! Xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Fardau

Actief sinds 08 Sept. 2013
Verslag gelezen: 379
Totaal aantal bezoekers 12611

Voorgaande reizen:

12 Juli 2015 - 12 December 2015

Zuid Afrika

12 September 2013 - 25 Februari 2013

Transsiberië expres & Zuidoost-Azië

Landen bezocht: