Laos - Reisverslag uit Rangoon, Myanmar van Fardau Galiën - WaarBenJij.nu Laos - Reisverslag uit Rangoon, Myanmar van Fardau Galiën - WaarBenJij.nu

Laos

Blijf op de hoogte en volg Fardau

09 Februari 2014 | Myanmar, Rangoon

Laos heeft mij, van alle landen die ik tot nu toe bezocht heb, misschien nog wel het meest verrast. Met haar waanzinnige mooie natuur bestaande uit kolossale limestone rotsen, de immense watervallen en spannende grotten overal door het hele land heen en daarnaast de leuke sfeervolle (franse koloniale) stadjes. Ik had dan van tevoren ook totaal geen verwachtingen van Laos wat daar wellicht aan bijdraagt. Wat betreft de mensen gaat alles nog net even een stukje relaxter en langzamer dan in andere aziatische landen, maar dat is een kwestie van geduld (waarvan ik normaal niet bijster veel heb), aanpassen en gewenning.

Naast dit, heeft Laos ook alle helse busritten die ik tot nu toe heb gehad overtroffen. Slechte wegen, slechte bussen, overvol met (overgevende) locals, luide muziek, maar vooral vreselijk vieze bussen waarin ik moest slapen op een krakkemikkig stoeltje tussen de kippen en groentes in. Wellicht had ik dan ook niet met de local bus moeten gaan... Echter, is het het allemaal waard, want wat was de scenery tijdens elke rit prachtig!

Vanuit Vietnam kwam ik als eerste aan in Luang Prabang; een ontzettend sfeervol frans koloniaal stadje met een immense hoeveelheid aan mooie tempels en gezellige terrasjes. Behoorlijk toeristisch, maar een heerlijk stadje om lekker doorheen te struinen of te fietsen. 'S avonds eten op de food market voor 1 of 2 euro en als toetje een overheerlijke banana pancake. Op de vroege morgen, vlak voor zonsopgang, ben ik opgestaan om de monniken te zien die hun dagelijkse ronde maakten om voedsel te verzamelen van de locals die op de straat zitten met eten voor ze. Mooi ritueel om te zien!

Vanuit Luang Prabang heb ik prachtige watervallen bezocht met helder blauw water. Daarnaast een ritje gemaakt op een olifant en daarna zelfs gekozen te gaan baden met de olifanten in de Mekong rivier. Dit was een hele ervaring! Zonder bankje op de olifant zittend (of staand) en het water in. Dit was niet per se makkelijk, want een van de olifanten was het niet zozeer eens hiermee, dus die heeft me tot twee keer toe van z'n nek afgesmeten door keihard heen en weer te zwiepen met z'n hoofd (het staat vastgelegd op de foto haha). Redelijk pijnlijk aangezien z'n huid lang niet zo zacht is als het lijkt (net schuurpapier) en viel het niet mee er weer op te klimmen vanuit het water. Uiteindelijk was het wel heel vet zo samen met die dieren te baden in de rivier!

Next destination was het onder de backpackers veel besproken Vang Vieng met het befaamde 'tuben'. Dit houdt in dat je op een band lekker in het zonnetje de rivier afgaat en ondertussen een drankje doet bij een van de barretjes die je binnen hengelen vanaf de kant. Dit is met name zo bekend omdat er 2 jaar geleden 500 mensen per dag aan het tuben waren en er 20 barren waren onderweg. Echter, werd het wat te enthousiast en overleden hier in een jaar 20 mensen vanwege roekeloze dingen zoals springen in ondiep water, 'happy mushroom' shakes etc., dus werd de hele boel gesloten. Nu is het heropend en zijn er nog slechts drie barretjes en gaat het er wat rustiger aan toe, maar alsnog erg leuk! Zeker omdat ik ben wezen tuben op 'Australia day' wat net zo'n gekkenhuis is als koninginnedag voor ons. Lekker feestje dus!

Naast het tuben is ook de omgeving rondom Vang Vieng prachtig. Ik ben een dagje met een hele groep gaan mountainbiken en naar Blue Lagoon gefietst, een leuke plek om lekker te zwemmen en daarnaast daar een grot bezocht. Met zaklampjes op onze hoofd een onwijs donkere en diepe grot ingegaan waar bij de ingang alleen als waarschuwing stond 'don't get lost'. Veiligheid staat weer eens voorop in Azië, zoals altijd haha (not). Niet verdwaald gelukkig, was erg gaaf!

Aangezien ik na Laos naar Myanmar ga, moest ik in de hoofdstad Vientaine langs de ambassade om het visum voor Myanmar te regelen. Op wat mooie tempels en een, volledig in de Lao taal , nationaal museum na is er in de hoofdstad niet bijster veel te beleven, dus ik was dan ook blij dat ik mijn visum binnen 2 dagen had en de avondbus kon pakken naar Thakhek. Vanaf hier heb ik ruim een week samen gereisd met een meisje, Giovanna, uit Miami.

Wij gingen naar Thakhek, omdat ons was verteld dat je vanuit daar gemakkelijk de Kong Lo cave kon bezoeken; een grot van 7,5 kilometer lang waar je met een bootje doorheen kan varen. Hier wilden we graag heen, dus enthousiast als we waren stonden we vroeg op voor vertrek. Algauw ontdekte we dat je of 60 euro moest betalen voor een prive busje erheen of dat je 'wat' lokale bussen kon pakken. Het eerste was geen optie voor ons, dus vol goede moed gingen wij dit wel even uitvinden onderweg.

Echter, eindigde dit in een behoorlijk lokaal fiasco en in het feit dat we plots in een klein dorpje hebben moeten overnachten ipv in ons hostel waar al onze spullen waren. Wij hebben in levende lijve mogen meemaken hoe het lokale busvervoer door kleine dorpjes verloopt en dat is eigenlijk 'nauwelijks'. In de dorpjes zijn geen bushaltes en spreekt niemand Engels. Het enige wat er gebeurt is dat mensen wat wijzen en dat je heeel lang moet wachten tot er ineens uit het niets getoeterd wordt door een kleine truck welke volgestampt zit met welgeteld 27 man! Als je denkt dat die vol zit, ben je op de helft. Mensen op het dak of aan de achterkant hangend, het kan allemaal. Wij erbij dus, onder veel nieuwsgierige blikken van de locals. Uiteindelijk, na meerdere van dit soort tripjes van dorp naar dorp te hebben moeten doen, kwamen we 7 uur na vertrek pas aan op bestemming (slechts 140 km verder). Te laat om de grot nog in te kunnen en te laat om terug te reizen. Maar één optie; overnachten daar dus! Gelukkig was het wederom een prachtige omgeving en sliepen we in een prima guesthouse. Volgende ochtend de grot bezocht, wat echt heel gaaf was en de hele hassle meer dan waard! Vervolgens als volleerd reiziger met lokaal vervoer de hele trip weer terug naar Thakhek.

Vanuit Thakhek hebben we nog een dag met scooters (semi-automatics zelfs! Niet gedacht dat ik die kon besturen) een rit gemaakt over route 12, een prachtige route door de waanzinnig mooie natuur die nog steeds absoluut geen moment verveelde.

Na al dit avontuur waren we eigenlijk wel toe aan wat ontspanning en de 4000 Islands zijn hier perfect voor. De 4000 Islands liggen in het zuiden van Laos en zijn ontstaan door de Mekong rivier die aan zijn einde het vaste land opsplitst in duizenden 'eilandjes'. Ze noemen het hier ook wel 'hammock paradise' en hier hebben we dan ook (na de eerder genoemde ergste busrit ooit, tussen de kippen en groentes) uitgebreid van genoten bij onze bungalow aan de rivier met hangmatten voor de deur, heerlijk!

Naast lekker een boekje lezen in de hangmat met een bier Lao, hebben we ook op de fiets het eiland verkend en nog wat prachtige watervallen bezocht, o.a. de grootste (breedste eigenlijk) waterval van Zuidoost-Azië. Verder nog een hele leuke kayak tocht gemaakt over de Mekong met allerlei versnellingen en we hebben zelfs de rivierdolfijnen die ik eerder in Cambodja al had gezien nog even kunnen spotten vanuit de kayak. Al met al goede combi tussen wat activiteit en ontspanning!

En daarbij een goede voorbereiding voor Myanmar.. Want inmiddels ben ik vanuit Laos met de bus naar Bangkok gegan om vanuit daar te vliegen naar Yangon. Laatste 2,5 week alweer. Zin om iedereen weer te zien thuis, maar toch ook heel jammer om het prachtige, warme Azië en het backpackers leventje al bijna te moeten gaan verlaten! Ik ga er nog even heel lekker van genieten! Ik zie jullie snel in Nederland, waar ik hoop dat de lente snel zal beginnen!

Liefs xx

  • 10 Februari 2014 - 17:28

    Jildar:

    LEUK ZUS! Geniet de laatste kleine 3 weekjes!

    Hahah Je bent ook lekker eigenwijs weer dat je niet gewoon die georganiseerde bus neemt ;) Maar daar is reizen voor! xxx

  • 10 Februari 2014 - 20:00

    Willem:

    Weet je t wel zeker...? Ik zou geloof ik nog maar even blijven....xxx pap

  • 12 Februari 2014 - 14:15

    Karin:

    Wat een mooi verslag, lekker avontuurlijk tot ziens in Nederland !

  • 16 Februari 2014 - 23:44

    Isabelle:

    Ik geef je pap groot gelijk! Voor geen goud inruilen voor Nederland en gewoon daar gaan wonen! Super leuk om je verhalen steeds te lezen!
    Mocht je besluiten over 2,5 week terug te keren, dan moet ik eerlijk bekennen dat ik ernaar uitzie om je te zien en te spreken! Kus en geniet!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Fardau

Actief sinds 08 Sept. 2013
Verslag gelezen: 295
Totaal aantal bezoekers 12613

Voorgaande reizen:

12 Juli 2015 - 12 December 2015

Zuid Afrika

12 September 2013 - 25 Februari 2013

Transsiberië expres & Zuidoost-Azië

Landen bezocht: