Lombok, Singapore & Maleisie - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Fardau Galiën - WaarBenJij.nu Lombok, Singapore & Maleisie - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Fardau Galiën - WaarBenJij.nu

Lombok, Singapore & Maleisie

Door: Fardau van der Galien

Blijf op de hoogte en volg Fardau

04 December 2013 | Cambodja, Khett Siem Reab

Na drie maanden onderweg te zijn, ben ik nog niet eens op de helft van mijn boek, maar inmiddels al wel op de helft van mijn reis! De tijd vliegt!

Ik was gebleven op Gili Trawagan waar ik na een week ultiem uitrusten het wel weer eens tijd vond voor wat actie; de Rinjani vulkaan op Lombok beklimmen! Dit was niet zomaar een tocht. Gedurende drie dagen 8 à 9 uur lang berg op- en afwaarts gewandeld langs steile afgronden met een prachtig uitzicht over het vulkaanmeer en rotsachtige bergen. We overnachtten in tentjes boven op de rand van de berg tussen de apen die in de vroege morgen mijn ontbijt bietsten. Onze tenten, slaapzakken, matjes, voedsel etc werden allemaal voor ons gedragen. De dragers liepen de gehele tocht met 40 kg op hun schouders en dat nota bene op hun slippers! Echt ongelofelijk! Ik had het al zwaar op m'n nikes met m'n 3 kg rugzakje.. De laatste nacht hebben we om half 3 's nachts met zaklampjes de top beklommen, waarbij je bij elke drie stappen vooruit er één teruggleed, om zonsopgang te zien. Deze tocht was ontzettend zwaar en onwijs gevaarlijk aangezien het pad 1 m breed was met aan beide kanten een afgrond. Als je uitgleedt donderde je gewoon het ravijn in (dit wisten we echter pas op de terugweg toen het licht was; gelukkig maar, want ik weet niet of ik anders was doorgelopen). Maar het gevoel dat je kreeg op het moment dat je eindelijk boven op de top was, was fantastisch! Het was een marteling en ik heb plat op de helling gelegen omdat ik echt niet meer kon (samen met veel andere mensen; zoals je op de foto ziet gingen de gidsen zelfs niet eens naar de top, maar wachten met dekentjes ergens midden op de route tot we terugkwamen), maar ik heb het gehaald en het was een hele gave ervaring!!

Na de Rinjani moest ik toch wel een dagje of twee bijkomen van de blaren en de spierpijn. Ik ben na een goede massage in Senggigi door naar Kuta (op Lombok) gegaan. Lombok is nog een nog authentiek eiland, waarschijnlijk een beetje zoals Bali 20 jaar geleden was. Het toerisme is daar nog nauwelijks op gang. De benzine voor je scooter is nog te koop in kraampjes langs de weg in waterflessen. De mensen zijn super vriendelijk en je hebt daar de allerprachtigste verlaten stranden waarbij je met zonsondergang niet veel meer dan wat koeien om je heen hebt. Verder is er eigenlijk vrij weinig te beleven (zoals te zien op de foto met 'open' terwijl er niets omheen is), maar je kan er heel gaaf surfen, dus dat heb ik dan ook 5 dagen lang gedaan! Super leuk om te doen en ik word met de golf die me zes keer in de rondte smijt toch elke keer beter! In de avonden elke keer met een leuke groep mensen eten en daarna naar een van de barretjes (elke avond was een ander barretje open en de rest gesloten, zodat het dorpje de toeristen verdeelde) of met gitaar bij kampvuurtje op het strand. Lekker genieten na zo'n zware klim dus.

Indonesie was alles bij elkaar een hele leuke tijd, maar na een maand hier ultiem genieten, werd het tijd voor de volgende bestemming; Singapore. Toen ik aankwam in Singapore wist ik niet zo goed wat ik er nou van vond, want het was me veelste westers en schoon na al die hectiek met rondcrossende scootertjes op Bali. Alles was ineens weer gereguleerd; je mag er bv zelfs geen kauwgom kauwen en niet tuffen op straat. Uiteindelijk na 4 dagen sightseeing was ik vooral gecharmeerd van Singapore bij night met het indrukwekkende uitzicht vanaf Marina Bay Sands bij de infinity pool op de 55e verdieping op alle lichtjes van de gebouwen in het business center en de haven met de enorme vrachtschepen. Hangt een gezellige sfeer in de stad in de avonden!

Toch zocht ik na deze vreselijk dure en westerse stad wel weer wat chaotischer Azië; door naar Maleisië met de bus dus. In Maleisië ben ik eerst naar Melaka gegaan, een Unesco werelderfgoed stadje wat een kolonie is geweest van Portugal en jawel, Nederland! Zodoende sta ik dan ook op de foto met een molen op 'dutch square'. Hoe langer ik op reis ben, des te nationalistischer ik word! Het was een mooi stadje waarin de kolonisatie goed terug was te zien in de bouwstijl.

Wat me direct aan Maleisië opviel is dat het behoorlijk westers en ontwikkeld is. Dingen zijn goed geregeld en er zijn goede wegen, waarschijnlijk omdat het tot grofweg 1950 een engelse kolonie is geweest. Verder is er niet echt een eigen 'Maleisische cultuur'. Het is namelijk een enorme mix van Indiërs, Chinezen en Maleisiërs. In elke stad is een chinatown en little India te vinden en zodoende is er dus ook een enorme variatie in eten. Aan de ene kant misde ik de eigen karakteristieken, maar andere kant maakte die mix het ook wel weer leuk.

Na Melaka en Singapore had ik wel eens zin in weer wat natuur. Ik kwam in de avond in Melaka een NL's meisje, Gabrielle, tegen die naar de Cameron Highlands ging. Ik had nog geen plannen, dus besloot maar mee te gaan. Zoveel vrijheid in het reizen dat je altijd van plan kan veranderen en erg flexibel bent, heerlijk is dat! Vanaf dat moment ben ik 10 dagen met Gabrielle samen wezen reizen door Maleisië. De Cameron Highlands staan vooral bekend om de prachtige groene theeplantages. Daarnaast zijn we ook een uurtje of 4 door de jungle wezen lopen op zoek naar de grootste bloem(soort) ter wereld; de Rafflesia. Deze was inderdaad behoorlijk groot, maar niet echt mooi en hij rook ook niet bepaald lekker. Wel bijzonder omdat hij 9 maanden erover doet om te groeien en slecht 5 dagen open is en bloeit. Onderweg hiernaar toe nog een vrij grote giftige slang gezien, best vet!

Deze eerste uurtjes in de jungle smaakte naar meer, dus ben ik doorgegaan naar het national parc Taman Negara; een enorme jungle. Hier zijn met een groep van vijf een jungletour gaan doen waarbij we hebben overnacht in een grot! De eerste dag een uurtje of 5 gelopen over modderige paden (met bloedzuigers die voortdurend zoekende waren naar je benen) en stapvoets over boomstammen om de rivieren over te steken opweg naar de grot. In de avond zijn we in het pikdonker met de gids opzoek gegaan naar 'glowing mushroom', maar dit eindigde in een keiharde sprint door de jungle op het moment dat de gids begon te rennen vanwege 'fire ants'. Wij hadden geen idee wat fire ants waren, dus bleven maar doorrennen met de gedachte dat er een mega beest op ons pad stond. Dit is natuurlijk het domste wat je kan doen in een pikdonkere jungle want je ligt zo plat op de grond omdat je struikelt. Uiteindelijk bleek dus ook nog eens dat we zo vreselijk hard hadden gerend voor een mier! Haha eenmaal veilig terug in de grot was dat vrij grappig.

De grot op zich was ook een behoorlijk avontuur want er liepen overal beesten over de grond zoals kakkerlakken, spinnen en totaal onbekende andere wezens. Puntje bij paaltje bleek ook dat er gigantische spinnen op de muur zaten die ons konden doden. 'Maar dat gebeurde bijna nooit zei de gids'. Oftewel ik ging zeer gerust slapen (not) met m'n slaapzak tot over m'n hoofd getrokken zodat er geen enkel beest in kon kruipen (bloedheet). De volgende ochtend wakker gemaakt door de aapjes en ander jungle orkest om weer een goed stuk te gaan lopen. Eerst nog twee andere grotten bezocht die vol zaten met honderden vleermuizen die allemaal begonnen te vliegen op het moment dat wij de grot inliepen, behoorlijk vet! Na de wandeling terug met de boot over de rivier waarbij we nog hagedissen van twee meter groot uit het water zagen komen kruipen. Alles bij elkaar dus een hele vette jungle tour!

In de avond werden we door locals gevraagd of we mee wilden nachtvissen. We zijn toen met een bootje in het pikdonker de rivier op gegaan, hebben daar ergens langs de oever een kampvuurtje gemaakt en zijn gaan vissen! In het water staande met een enorm net, voelend of we al vissen in het net gevangen hadden, waarmee ik uiteindelijk zelfs drie vissen heb gevangen! Deze hebben we gebraden op het kampvuurtje en opgegeten. Echte meisjes in de jungle dacht ik zo!

Na de jungle was ik stiekem wel weer toe aan wat luxe en uiteraard een lekkere douche. Volgende dag door gegaan naar Kuala Lumpur. Deze stad is wel leuk voor een dagje of twee maar er is niet bijster veel te doen. Met name de grote Petronas Towers waren wel gaaf om te zien! Kwam hier toevalligerwijs weer een groep mensen tegen die ik al twee keer eerder op mijn trip was tegen gekomen. Kleine wereld! Iedereen lijkt ongeveer steeds naar dezelfde plekken te gaan.

Als laatste bestemming in Maleisië ben ik naar Langkawi gegaan, een tropisch eiland in het noorden aan de westkust. Hier even bekomen op het strand van alle avonturen in Maleisië en verder met scootertjes het eiland rondgetourt. Leuke sfeer op het eiland met veel backpackers, dus gezellige bedoeling elke avond!

Op dit moment ben ik net aangekomen in Siem Reap, Cambodja. En als echte backpacker heb ik hiervoor de aller goedkoopste, meest martelende, maar ook de meest avontuurlijke route voor gekozen. Ik ben eerst met de boot naar Thailand gegaan om vanaf daar 14 uur met de bus naar het demonstrerede Bangkok te gaan en vervolgens de bus (8 uur) te pakken naar een van de meest beruchte grensovergangen wat betreft scams. Het duurde even (31 uur in totaal), maar dan ben je er ook! Morgen direct de tempels van Angkor Wat verkennen dus!

Voor jullie in Nederland, geniet van alle feestdagen! Ik mis Sinterklaas en de Kerstman hier toch ook wel een beetje. En bedankt voor alle leuke reacties steeds!

Liefs xx

  • 05 December 2013 - 00:06

    Oma:

    Fardau, wat geweldig allemaal en wat een spannende dingen. Het is echt genieten. En ja als je in de natuur allemaal van die uitdagende en inspannende dingen doet, zijn steden niet zo geweldig meer, alleen de douche! En morgen Anchor Wat. Ook een geweldige ervaring. In gedachten reizen wij met je mee. Liefs en veel plezier oma en maarten

  • 07 December 2013 - 11:20

    Tante Maaike:

    Hartelijk bedankt. Wat lief dat je aan me denkt.
    Groeten en veel plezier

  • 07 December 2013 - 21:51

    Mama:

    Leuke verhalen en mooie foto's van natuur en mensen. Wat heb je een mooie paarse jurk aan op de foto! Liefs mam

  • 30 December 2013 - 19:16

    Charlotte Kooijmans:

    Hoi Fardau, wat een geweldige verhalen en foto's! Ook leuk omdat het een deel van Azie is waar Tom en Niek nog niet zijn geweest. Wat een avontuur, maar ook heerlijk relaxen, leuke mensen ontmoeten en lekker chillen op het strand. Misschien zien we elkaar nog, wij gaan op 24 januarii naar Myanmar, waar we bijna 3 weken met Tom en Niek gaan rondtrekken. Groetjes, Mark en Charlotte

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Fardau

Actief sinds 08 Sept. 2013
Verslag gelezen: 447
Totaal aantal bezoekers 12607

Voorgaande reizen:

12 Juli 2015 - 12 December 2015

Zuid Afrika

12 September 2013 - 25 Februari 2013

Transsiberië expres & Zuidoost-Azië

Landen bezocht: